– De legger ikke vekt på norske arbeidsplasser og norsk verdiskapning

Nyheter
2423

Fagforeningsleder Jan-Egil Pedersen er ingen tilhenger av slaktebåten til Sekkingstads og Haugland-gruppen.

– Det må være en svær båt, sier Jan-Egil Pedersen, forbundsleder og pressekontakt ved Norsk Nærings og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN), da han får høre om slaktekapasiteten på 150.000 tonn på Sekkingstad og Haugland-gruppens fartøy som nå er under bygging i Spania.

Byggherren, rederiet Hav Line Gruppen, har så langt ikke villet kommentere om mannskapet på båten skal være norsk eller utenlandsk.

Dårlig erfaring
Fagforeningslederen legger ikke fingrene mellom når han skal beskrive forholdet til slakteri- og eksportbedriften Sekkingstad:

– Vi som forbundet har svært dårlig erfaring med Sekkingstad som selskap. Vi er midt oppi en situasjon med de akkurat nå.

Jan-Egil Pedersen. Foto: NNN

– Realiteten er at alle ansatte hos han er organisert hos oss. De har krevd tariffavtale som ikke er på plass. Det er møte med advokat i neste uke, sier Pedersen til iLaks.

Motparten
Administrerende direktør Bård Sekkingstad avviser at Sekkingstad-konsernet har en tvist med NNN.

– De har ikke noen sak med oss. Hvis de har en sak, så er det eventuelt med Norse Production – de er motparten til NNN. Norse Production er et polsk selskap som har en underavdeling i Norge, understreker han.

Det er et såkalt NUF, et norskregistrert utenlandsk foretak. I 2015 omsatte denne norske underavdelingen for 117,1 millioner kroner.

Outsourcet
– Det er fire og et halvt år siden vi outsourcet produksjonen. Den fabrikken har ikke vært driftet av Sekkingstad på fire og et halvt år, understreker Bård Sekkingstad.

– Det er mange som vil hekte dette på oss, legger han til.

Med dette bakteppet er ikke NNN særlig begeistret for de langt fremskredne planene om å slakte og frakte norsk oppdrettslaks direkte til Danmark og det internasjonale markedet.

– Vi kan ikke gi de akkurat honnør for planene (slaktebåten – red. anm.). De legger ikke vekt på norske arbeidsplasser og norsk verdiskapning. De bygger ikke verdi for norske samfunn, sier Pedersen.

Et stykke igjen
– Jeg kan ikke kommentere laksebåten, sier Sekkingstad, og henviser iLaks til styreleder Jon Hindar i Hav Line Gruppen.

Hindar vil på sin side ikke utdype om det skal være norsk eller utenlandsk mannskap på båten.

– Merk at fartøyet ikke skal leveres før om ett år, og at vi har et stykke igjen før vi skal hyre inn mannskap mv. Følgelig er det ikke lett å besvare de mer detaljerte spørsmålene dere måtte ha nå, skriver Hindar i en epost til iLaks.