Bygger nye brønnbåter for tre milliarder kroner

Nyheter
1018

Fremtidsoptimismen reflekteres i ordrebøkene ved norske verft.

Ingen over, ingen ved siden. Verdens største brønnbåt, den 116 meter lange «Ronja Storm», er under bygging ved Havyard Ship Technology. Prislappen på denne ruggen er en halv milliard kroner.

Bestillingen er lagt inn av Roger Halsebakk i ålesundrederiet Sølvtrans på vegne av den australske oppdrettskunden Huon Aquaculture.

Sølvtrans har også «Ronja Diamond» under bygging ved Myklebust Mekaniske Verksted.

Opsjon
Der bygges også DESS Aquaculture Shippings første brønnbåt under SALT 425 FHV-design. Dette fartøyet skal, når det er ferdigstilt, gå inn på en langsiktig avtale med Marine Harvest. DESS Aquaculture Shipping har opsjon på ytterligere en slik båt ved samme verft, viser en ordreoversikt utarbeidet av Maritimt Magasin.

Marine Harvest eier forøvrig 50 prosent av DESS Aquaculture Shipping.

Harøyrederiet Rostein har en brønnbåt (foreløpig ikke navngitt) under bygging ved sitt eget verft Larsnes Mekaniske Verksted på Sunnmøre.

Intensjonsavtale
En annen skipsbygger på Møre, Fiskerstrand Verft, bygger for tiden «Gåsø Freya» for Helge Gåsø-kontrollerte Frøy Rederi.

Bømlorederiet Napier handler lokalt, og har intensjonsavtale om bygging av to prosessbåter (slaktebåter) ved Fitjar Mekaniske Verksted. Kun den ene av disse har fått tildelt navn, nemlig «Taupo».

Ved Vard Aukra bygger Fjordlaks Aqua en brønnbåt i Vard 850-design. Islandske Laxar Fiskeldi og Marine Harvest har også inne hver sin ordre på båter i samme design.

Tre milliarder kroner
Basert på de offentliggjorte priser og prisestimater på sammenlignbare fartøyer, beløper den samlede investeringsrammen på disse båtene til nær tre milliarder kroner. Det fremgår av beregninger gjort av iLaks.

Et annet mye brukt brønnbåt-verft, Aas Mekaniske Verksted på Vestnes i Romsdal, leverte nylig nybygget «Steinar Olaisen» til Nova Sea på Lovund. Denne båten inngår ikke i beregningene over.

Det gjør heller ikke Haugland-gruppen og Sekkingstads nye slaktebåt, som for tiden bygges i Spania for det finske verftskonsernet Wärtsilä.